Wirtualna rzeczywistość

Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej

Wirtualna rzeczywistość 3D to obraz sztucznej rzeczywistości tworzony przy wykorzystaniu technologii informatycznej. W zależności od zastosowania jest to jej odwzorowanie lub kreowanie zupełnie nowej.

Wirtualny świat coraz częściej miesza się i wchodzi w interakcję z naszym światem realnym. Służy nam jako narzędzie do ulepszania, badania, zdobywania doświadczenia, ale też coraz częściej po prostu do rozrywki.

Zastosowania użytkowe wirtualnej rzeczywistości to przede wszystkim zastosowania treningowe, naukowe, symulacyjne. W takich dziedzinach naszego życia jak wojsko czy inżynieria przemysłowa, rzeczywistość wirtualna to niezastąpione narzędzie całkowicie bezpiecznego szkolenia personelu pracującego na co dzień w środowiskach nieprzyjaznych bądź niebezpiecznych. Treść, zawartość, doznania, wszystkie elementy są jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych i pozwalają symulować sytuacje mogące występować w życiu realnym.

Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w branży rozrywkowej rozszerza jej treść o świat nienaturalny, wyimaginowany, pobudzający naszą wyobraźnię. Świat w którym podstawowe znane nam zasady i prawa mogą być łamane i zastępowane innymi. Pozwala na doznanie wrażeń, których świat realny rzeczywisty nie jest w stanie nam dostarczyć.

Budowa systemu wirtualnej rzeczywistości to skomplikowany proces w którym na początku ustalić musimy przeznaczenie i główną funkcjonalność. W zależności od naszych potrzeb, w fazie wstępnej należy zdecydować się na jeden z konkretnych systemów projekcji.

 

Wirtualna rzeczywistość jest środowiskiem, w którym łączymy ze sobą kilka zaawansowanych systemów:

 

Systemy śledzenia ruchu / Tracking Systems

Systemy śledzenia ruchu / Tracking Systems

Bardzo istotnym elementem instalacji Wirtualnej rzeczywistości są różnego rodzaju systemy śledzenia używane do sterowania naszymi aplikacjami. W naszej pracy korzystamy z takich technologii jak:

  • Śledzenie wzroku (ang. eye tracking)
  • Śledzenie ruchu palców (ang. finger tracking)
  • Śledzenie ruchu ciała (ang. body motion tracking)
  • Sferyczny symulator chodu (virtusphere)

Systemy śledzenia ruchu pozwalają nam na interakcję ze światem wirtualnym i zapewniają uczucie "zanurzenia" poprzez projekcję odpowiedniej perspektywy obrazu w zależności od pozycji użytkownika używającego znaczników.

System Projekcji Stereoskopowej 3D / Stereoscopic 3D projection

System Projekcji Stereoskopowej 3D / Stereoscopic 3D projection

Nasze instalacje opieramy na rozwiązaniach projekcji stereoskopowej 3D. W zależności od założeń użytkownika, infrastruktury oraz budżetu proponujemy systemy projekcji stereoskopowej 3D pasywnej (Infitec) lub aktywnej (Aktywne okulary 3D).

Monitory nagłowne / Head Mounted Display (HMD)

Monitory nagłowne / Head Mounted Display (HMD)

Bardziej budżetowym rozwiązaniem dla systemów wirtualnej rzeczywistości jest tak zwany Head Mounted Display. Nie jest to nic innego jak okulary wyposażone w dwa osobne ekrany wyświetlające treść osobno dla lewego i prawego oka. Urządzenie posiada zestaw trójosiowych akcelerometrów sprzężonych z mikro żyroskopami. Rozwiązanie to pozwala nam na monitorowanie pozycji głowy użytkownika w czasie rzeczywistym i projekcję odpowiedniej perspektywy na ekranach okularów.

Świat wirtualny to świat ograniczony jedynie ludzką wyobraźnią. W zależności od zastosowania i wymaganego poziomu immersji tworzymy nowoczesne uniwersalne narzędzia służące do kreacji środowisk wirtualnych.

Jako kompleksowy integrator systemów VR podejmujemy się również tworzenia zawartości naszego wirtualnego świata. Na potrzeby naszych klientów budujemy zarówno proste modele 3D, jak i kompletne skomplikowane środowiska wirtualne. Cała zawartość jest również przez nas implementowana i dostrajana do konkretnych systemów projekcji.