Systemy projekcji stereoskopowej 3D

Stereoskopowa projekcja 3D to technologia polegająca na wyświetlaniu dwóch obrazów widzianych z perspektywy lewego i prawego oka. Obrazy wyświetlane są z częstotliwością 60 razy na sekundę dla każdego oka i przysłaniane naprzemiennie przez okulary migawkowe.

Ekrany do projekcji 3D stereoskopowej mogą być proste oraz zakrzywione (otaczające widza). Zastosowanie ekranów dookólnych pozwala nam na odniesienie wrażenia immersji, czyli zanurzenia w wyświetlanej rzeczywistości.

Zasady projekcji 3D

Ze względu na rozstaw naszych oczu (odległość między lewym, a prawym okiem w granicach 4-6cm), każde oko ma nieco inny punkt widzenia. Obrazy z tych dwóch różnych punktów widzenia wysyłane są do naszego mózgu i ta różnica, określana paralaksą, jest interpretowana jako głębokość. Projekcja stereoskopowa bazuje na tej samej zasadzie: dwa różniące się nieco obrazy wyświetlane są na ekranie, a system umożliwia widzenie lewego obrazu dla lewego oka, a prawego dla oka prawego. Producent systemu firma Barco gwarantuje jakość separacji wystarczającą do zapewnienia pełnej ostrości obrazu i eliminację rozmyć dla projekcji 3D.

W naszej ofercie posiadamy pełną gamę wysokiej klasy projektorów obejmujących wszystkie technologie projekcyjne – LCD oraz DLP dla aplikacji stereo pasywnych lub aktywnych. Wysokiej jakości opcjonalna aplikacja, służąca do specyficznych optymalizacji dla wieloekranowej projekcji stereoskopowej na ekranach płaskich, zakrzywionych lub sferycznych jest wynikiem wieloletnich badań.

Rozwiązania systemów projekcyjnych zawierają:

  • Optymalizację ekranów i mechaniki
  • Okulary 3D wysokiej jakości
  • Oprogramowanie dla dedykowanych zniekształceń obrazu oraz łatwa regulacja i konserwacja.

Producent systemów posiada udokumentowane instalacje wysokiej jakości na najbardziej wymagających rynkach 3D na całym świecie.

Pasywny system projekcji 3D

Użytkownik systemu patrzy na ekran przez okulary zawierające dwa przeciwnie spolaryzowane filtry – jeden dla oka lewego i jeden dla prawego. Światło każdego z dwóch wyświetlanych obrazów jest spolaryzowane i przedostaje się tylko przez odpowiedni filtr, prawy lub lewy. W zależności od budżetu, warunków infrastruktury oraz preferencji użytkownika, pasywny system projekcji realizowany jest za pomocą jednego lub dwóch projektorów na 1 ekran.

Aktywny system projekcji 3D

Użytkownik systemu patrzy na ekran wyświetlany przez projektor za pomocą aktywnych okularów 3D. Okulary wyposażone są w przesłony LCD kontrolowane za pomocą fali IR, których praca zsynchronizowana jest z pracą projektora. W czasie gdy projektor wyświetla obraz dla lewego oka, aktywna migawka oka prawego jest zamknięta i vice versa. W przypadku użycia jednego projektora na ekran należy stosować urządzeń zdolnych do projekcji obrazów o bardzo wysokiej częstotliwości odświeżania na tyle, że widz nie dostrzega błysku pomiędzy przełączaniem się przesłon.

Kołowa i liniowa polaryzacja światła

Fala świetlna obraca się w dowolnym kierunku. Specyficzna orientacja w danej chwili determinuje polaryzację fali świetlnej. Przechodzące przez polaryzator niespolaryzowane światło ukazuje nam tylko jedną z jego orientacji. Ustanawiając polaryzację dla lewego i prawego oka przeciwnie, możemy kierować różne informacje na lewe i prawe oko, tworząc postrzeganie głębi. Ponieważ ludzkie oko samo w sobie jest w dużym stopniu niewrażliwe na polaryzację, to odwracając ją nie odczuwamy zmian w faktycznym obrazie, który widzimy.

Polaryzacja liniowa

Jeżeli światło spolaryzowane w jednym kierunku (N/S, W/E, lub ukośnie), to jest to polaryzacja liniowa. Gdy zachodzi zmiana orientacji liniowo spolaryzowanych okularów np. poprzez odchylenie głowy skutkuje to tym, że orientacja polaryzacji nie pasuje polaryzacji filtra zamontowanego na projektorze. Efektem tej sytuacji będzie strata informacji stereo odbieranej przez widza. Niemniej jednak polaryzacja liniowa jest opłacalną technologią do wytwarzania doskonałej separacji obrazu pomiędzy lewym i prawym okiem dla aplikacji stereoskopowych, gdzie możliwość odchylenia głowy jest ograniczona.

Polaryzacja kołowa

Przy polaryzacji kołowej, widz może odchylać głowę i zmieniać kąt patrzenia względem stereoskopowego ekranu, ponieważ światło nie jest spolaryzowane w jednym kierunku. Ta wysokiej klasy technologia wymaga większej precyzji i lepszego dopasowania pomiędzy filtrami polaryzacyjnymi na drodze światła projektorów oraz osoby w okularach. Zaleca się używanie okularów okrągłych.

Łatwe w obsłudze i wygodne w noszeniu, okulary pasywne 3D do idealne rozwiązanie dla dużych widowni.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.